هنگام تهیه و خرید لوازم آرایشی و بهداشتی حتماً به نماد و علائم روی لوازم آرایشی و بهداشتی برخورد کردهاید. شاید برای شما نیز سؤال باشد این علائم به چه معنی است؟ این علامت ها فقط به عنوان زیبایی بر روی محصول قرار نگرفته اند بلکه در بسیاری از اوقات اطلاع داشتن از مفهوم این علامت ها باعث میشود بدون نیاز به خواندن بروشور اطلاعات مفیدی از محصول به دستآورید. این علائم نشان دهنده ی ترکیبات به کار رفته شامل: تاریخ انقضا، حجم، وزن، قابلیت بازیافت محصول و تست حیوانی است. در این مقاله به معنی نماد و علائم موجود بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی میپردازیم.
نماد و علائم بر روی لوازم آرایشی و بهداشتی
1- علامت درب قوطی باز بر روی محصول:
PAO یا (Period After Opening)، این نماد به صورت یک قوطی باز شده نمایش داده میشود و اعدادی مانند 12 – 24 یا 6 بر روی آن ذکر شده است. این نماد به معنی دوره زمانی است که محصول بعد از باز شدن قابل استفاده است. به عنوان مثال، 12 به این معنی است که پس از باز شدن درب محصول به مدت ۱۲ ماه با آسودگی قابل استفاده است و بعد از این مدت محصول فاسد شده و باید دور انداخته شود.
2- علامت e:
این نماد به صورت یک حرف “e” نمایش داده میشود و به این معنی است که حجم نوشته شده بر روی محصول شما کاملاً درست و دقیق است. برای مثال اگر بر روی محصول آرایشی و بهداشتی شما نوشته شده باشد 150 ml و در کنار آن علامت e نوشته شده باشد. یعنی تولیدکننده ی محصول به شما اطمینیان میدهد که 150 ml و یا بسیار نزدیک به این عدد حجم محصول است.
3- نماد ساعت شنی:
این نماد که با یک ساعت شنی نمایش داده میشود نمایانگر عبارت (BBE (Best Before End است. این نماد همانند نماد قوطی درب باز به تاریخ مصرف محصولات میپردازد. و معنی آن تاریخ انقضای کمتر از 30 ماه است. بهتر است قبل از پایان این مدت از محصول مورد نظر استفاده شود تا کارایی خود را حفظ کند.
4- نماد خرگوش یا کروتلی فری :
این نماد به صورت یک خرگوش یا جمله “Not tested on animals” یا عبارت Cruelty-Free (کرولتی فری) نمایش داده میشود. معنی پشت این نماد بسیار زیبا است. این نماد نشان میدهد که محصول بر روی حیوانات آزمایش نشده است. لابراتور و شرکت سازنده به جای استفاده از حیوانات از دستگاه های پیشرفته برای تست محصولات استفاده میکنند. البته این وسایل بسیار گران و هزینه بر هستند. امروزه اکثر برندهای آرایشی و بهداشتی به این سمت و دوری از آزمایش بر روی حیوانات رفته اند.
5- علامت کتاب و دست:
این نماد به ما نشان میدهد که داخل بسته ی محصول یک بروشور یا کاغذ قرار دارد. که شامل اطلاعات کاملی از مواد تشکیل دهنده، دستور العمل، نحوه ی مصرف، تاریخچه ی برند و محصولات دیگر این شرکت میباشد.
6- نماد نقطه سبز یا گرین دات:
این نماد که اکثرا به رنگ سیاه و سفید است، بروی اکثر محصولات به خصوص محصولات اروپایی وجود دارد. هنگامی که محصول تمام شد، و دور انداخته شد شرکت تولیدکننده ی این محصول هزینه بازیافت آن را میپردازد، و به سازمان بازیافت برای مدیریت بازیافت پسماند های بستهبندی محصولات خود پول پرداخت میکند.
7- نماد حرف V یا برگ گیاه:
این نماد به صورت یک گیاه یا به همراه لوگوی “V” نمایش داده میشود، که بر روی محصولات آرایشی بهداشتی و حتی محصولات دیگر قرار میگیرد. این نماد نشان دهنده ی کلمه Vegan است. معنی این نماد بدین صورت است که شامل هیچ ماده حیوانی نمیباشد و برای افرادی که به این موضوع اهمیت میدهند مناسب است. امروزه حتی برای ساخت براش های (برس) آرایشی از موهای پلاستکی و غیر طبییعی جای موی حیوانات استفاده میکنند.
8- نماد برگ گیاه و یا پارابن فری:
پارابن ها برای برای ماندگاری بیشتر محصولات و جلوگیری از رشد باکتری ها و کپک ها کمک میکند. با این حال، اخیراً واکنش شدیدی به پارابن ها در محصولات صورت گرفته است، زیرا مطالعات علمی آن ها را با افزایش خطر ابتلا به سرطان و همچنین اختلالات هورمونی مرتبط میدانند که ممکن است منجر به مشکلات باروری شود.برای مصرفکنندگانی که مایل به استفاده از محصولات بدون پارابن هستند، این لوگو نشان دهنده پارابن فری یا بدون پارابن است.
9- نماد تست حساسیت و آلرژی:
این نماد که اصولاً با رنگ سبز یا مشکی دیده میشود،به افرادی که به مواد خاصی آلرژی و یا حساسیت دارند اشاره میکند. اما از آنجایی که حساسیت هر شخص با فرد دیگری متفاوت است، بهتر است اگر به ماده خاصی حساسیت دارید حتماً مواد تشکیل دهنده محصول را با دقت بخوانید، و یا قبل از تهیه درباره آن اطلاعاتی جمعآوری کنید.
10- نماد محصولات ارگانیک:
از آنجایی که بحث استفاده از محصولات ارگانیک در سال های اخیر بسیار پرطرفدار است، نمادی برای این امر در نظر گرفته شده است.نماد رایج “ECO CERT” به ارگانیک بودن محصول اشاره میکند.اگر نماد Ecocert Organic را روی لوازم آرایشی و بهداشتی مشاهده کردید، یقین بدانید که حداقل 50 درصد مواد تشکیل دهنده آن محصول، گیاهی است و حداقل 5 درصد از وزن کل ترکیبات آن آلی می باشد. داشته باشید،اما اگر به جای کلمه ی Organic، کلمه Natural را مشاهده کردید ، به این معنی است که 50% یا بیشتر از مواد اولیه بکار رفته بر پایه گیاهان هستند.
11- علامت مثلث شکل موبیوس:
این نماد به صورت یک مثلث با اعداد داخل آن نمایش داده میشود. نام لاتین این نماد حلقه موبیوس (Mobius Loop) است. این نماد نشان میدهد که بستهبندی محصول قابل بازیافت است. عدد داخل این مثلث نشان میدهد که چند درصد از این محصول قابل بازیافت است.
12- علامت شعله آتش:
اگر دقت کرده باشید بر روی محصولاتی مانند انواع لاک ، پاککنندههای ناخن و اسپریها این نماد را دیدهاید. این نماد به معنای قابل اشتعال بودن آن محصول (Flammable) است،و باید دور از شعله یا گرمای بالا نگهداری شود.
13- علامت مرد و سبد زباله یا مرد به همراه فلش های متوالی:
این علامت بر روی انواع محصولات چه آرایشی و چه خوراکی وجود دارد، و بر خلاف تصور عموم مربوط به قابل بازیافت بودن یا نبودن محصول نیست، و فقط نشان دهنده ی اهمیت به وظیفه ی شهروندی و پاکیزه نگه داشتن محیط است.
جمع بندی:
این فهرست شامل برخی از نماد های اصلی است که روی بسته بندی محصولات آرایشی میبینید. همیشه قبل از استفاده از یک محصول، به این نماد ها و توضیحات بستهبندی دقت کنید تا از استفاده بهینه و ایمن از محصول مطمئن شوید.
نظرات کاربران